Am ajuns în oraş după ce
soarele se retrăsese dincolo de perdelele roşii ale apusului. O localitate
obişnuită, poate un pic prea lipsită de viaţă. Puţini trecători, şi mai puţine
maşini. Doar două terase deranjau liniştea cu voci care trădau vârste de maxim
două decenii. Uneori se auzeau râsete scurte.
Eram obosit. M-am retras în camera
de hotel banal, fără somptuozităţi în mobilier şi fără excenticităţi în
aparatura electronică. Totul decent, ca şi preţul cazării.
Pe noptieră văd un pliant intitulat
“Cetatea” şi îl răsfoiesc,
aşteptând moleşeala adormirii. Oraşul e mic, doar trei străzi principale,
celelalte fiind străzi mici sau chiar străduţe. Clar, orientarea nu va fi
dificilă.
Cetatea (chiar este o cetate!) se
află la marginea oraşului, acesta fiind, practic, alungit pe lângă râul cu
acelaşi nume. De la hotel la locul dorit înseamnă o traversare de-a latul,
câteva minute cu maşina sau cel mult o jumătate de oră de plimbare la pas. Aleg
ultima variantă, pentru că am destul timp la dispoziţie. Sting veioza şi mă
afund în pernă.
După ce îmi beau cafeaua de
dimineaţă, iau pliantul cu mine şi pornesc în expediţie. Oraşul e curat, aerul
e tare, aşa cum mă aşteptam şi cum mi-am dorit. Excursia va fi şi o bună ocazie
de a-mi oxigena intens sângele. În zonă nu sunt obiective industriale, aşa că
puritatea atmosferei este aproape sigură. Mă bucură ideea administraţiei de a
marca traseul de la hotel până la obiectiv, practic nu am nevoie să întreb pe
nimeni! La fiecare colţ de stradă este un panou vizibil cu săgeata indicatoare
şi cuvintele “Spre Cetate”. Sunt
şi surprize uşor neplăcute. Dacă trecătorii
sunt tot foarte rari, iar maşinile şi mai rare, terasele par că nu mai au
locuri libere! Ici-colo, văd câini fără stăpân, ceea ce este incredibil pentru
o localitate din Ardeal. Iarba este netunsă şi prea multe deşeuri nu au nimerit
în coşurile de gunoi. Maşinile sunt parcate parcă în dorinţa de a da cu tifla
autorităţilor locale şi pentru a preciza diferenţa de statut între cei care au
autovehicule şi ceilalţi, nişte anonimi numai buni de ignorat... Tot în Ardeal
suntem? Da, aşa cred, nu am
trecut prin cine ştie ce găuri de viermi... Sau şi Ardealul are viermi? Parcă simt un gust amărui când ajung la Crucea
Viilor, locul de unde sunt promise adevărate incursiuni în istorie. Da, e
inedit, e superb, dar strada nu are trotuare! Sau sunt neamenajate, un adevărat
tur de forţă pentru glezne şi pentru pantofi!
Dar să rămânem la excursie, poate
neajunsurile se vor pierde în extazul celor ce vor urma.
La Crucea Viilor e loc de parcare
suficient. Sub nucul generos în ramuri este un cort din pânză decolorată. Un dac
bătrân stă pe un scăunel cu trei picioare. Are pileus gri cu o bordură cânepie,
o cămaşă verzuie peste care atârnă o pătură cadrilată, maro cu alb. O centură
îi strânge mijlocul. De ea atârnă o teacă de piele, din care se vede mânerul de
lemn al pumnalului curb, dacic, denumit „sica”. Iţari albaştri şi opinci din
piele groasă, aşa cum se văd pe columna de la Roma. Barba tăiată şi părul
retezat scurt întregesc un portret foarte apropiat de imaginile întipărite în
mintea noastră despre străbunii daci. De cealaltă parte a cortului stă o
femeie, care împleteşte brăţări din nojiţe de piele neagră şi maro. Pe o măsuţă
are fibule de vânzare. Este îmbrăcată într-o rochie largă, despicată la mâneci,
adunată în cute la gât, strânsă pe mijloc cu o curea împletită. Peste şolduri
are legată o bucată de pânză cu ciucuri, de culoare albastru-închis. Rochia are
o culoare care oscilează între gri şi albastru-deschis. Opincile sunt din piele
subţire, tăbăcită.
Pe un panou mare scrie: “Plecarea se face la fiecare jumătate de
oră, în grupuri. Vă rugăm să mergeţi pe trotuar şi să respectaţi indicaţiile
primite. Programul de vizitare este duminica, între orele 09.00 – 14. 00. Vă
mulţumim!”
Când mai erau cinci minute până la ora de plecare, moşul s-a ridicat, a
tuşit, a înălţat mâna şi a spus:
- Bună ziua, stimaţi oaspeţi! De aici începe traseul de vizitare a Cetăţii
Singidava. Faceţi ce vă spun şi veţi fi încântaţi de cele văzute, vă asigur! Veţi
călători adânc în Istorie, printr-o natură curată şi frumoasă. Mergeţi încolo (şi arată cu braţul coborât de-a
lungul străzii) până la celălalt dac, de unde începe urcarea! Doamne-ajută!
A scos un corn de bou de sub curea
şi a sunat lung. Aerul s-a umplut ca de vaer, ca un fior de frig sau de teamă. De
la poalele dealului, din capătul celălalt, nevăzut, al străzii a răspuns alt
sunet de corn, mai înalt, ca un zbor de ciocârlie.
- Acolo mergeţi, dragii moşului!
Am pornit. Spre stânga vedeam
grădini cu porodici. În dreapta se înălţa dealul, brăzdat de rândurile de viţă
de vie, din care ieşeau parii ca nişte ţepi uriaşi de arici, sau ca
trunchiurile de copaci tăiate de războinicii bărboşi ai lui Decebal, ca să-i
înşele pe romani în privinţa numărului de oşteni. Lipseau cuşmele din vârful parilor,
pentru ca scena să fie identică. Pe alocuri, în stânga, vederea se lărgeşte
peste oraş, până în zarea străjuită de dealurile Pleşa şi Teiul Zânei. Casele au
acoperişuri de ţiglă. Două turle de biserică se înalţă, zvelte, în aerul
strălucitor. Grauri cântă stând sus, pe sârmele reţelei electrice. Rar trece
câte o maşină. Din faţă vin patru vaci, călcând rar, legănat, ca o dovadă că
aici timpul curge încet spre foarte încet. Dealul din dreapta, în vârful căruia
trebuie să ajungem, este sprijinit de un zid de piatră, peste care curg vreji
de muri şi de hamei. Da, e frumos, e parcă o excursie departe de viaţa
trepidantă şi obositoare a vremurilor noastre.
Când se termină zidul de piatră, după o casă care stă, ţanţoşă, pe
creasta zidului, este o poartă de lemn, mare, impunătoare. De o parte şi de
alta sunt doi daci ca două statui, cu scuturi vopsite în simboluri doar de ei
ştiute, cu falxuri care atrag privirile. Săbiile astea curbate au îngenunchiat
mulţi romani, la vremea lor! Dacii au zale din verigi de fier, apărători de
braţe, coifuri, opinci şi bucăţi de pânză groasă, din lână, în jurul gleznelor,
legate strâns cu nojiţe. De stâlpii porţii sunt sprijinite două suliţi. Un al
treilea dac, purtând pileus şi o mantie albă, cu cornul din care răspunsese
moşului de la Crucea Viilor în stânga, salută şi zice:
- Bun venit la cea mai veche cetate dacică descoperită până acum! Urmaţi traseul
marcat de aceste pietre vopsite cu roşu. Poteca va urca până pe acel bot de
deal, pe un traseu şerpuit, iar de acolo va urca la Cetate, unde sunteţi
aşteptaţi. Vă rog să mergeţi grupat, ajutaţi-i pe cei mai slabi sau mergeţi în
ritmul lor. Doamne-ajută!
A sunat de trei ori, scurt, din
corn. De sus, ca din văzduh, a venit răspunsul identic!
Pe măsură ce urcăm, nu-mi venea să cred
ce panoramă se deschidea în faţa ochilor! Oraşul se desfăşura ca o hartă sau ca
o machetă de la Facultatea de arhitectură. Dealul Drăgana, Dumbrava, Ţara vânturilor,
valea Mureşului, Munţii Metaliferi, toate se ridicau, se apropiau, de parcă
voiau să ne salute! Dealul era plin de cimbrişor, de brusturi, de sânzienem de
fragi, de mulţimi de alte flori. La jumătatea urcuşului e un loc drept, un mic
platou. O cruce de fier şi o băncuţă de lemn te îmbie la popas. Priveliştea te
încântă! Aparatele foto declanşează neîntrerupt. Suntem la jumătatea drumului. Indicatoarele ne
îndrumă prin pădure, spre vârf. Poteca e mai abruptă, dar practicabilă. După ultimii
copaci, apare Cetatea Singidavei! O poartă cu stâlpi din bârne masive, cioplite
cu toporul. Un gard din mesteceni despicaţi împrejmuieşte locul unde, acum mai
mult de două milenii, se înălţa acest bârlog al lupilor. Un dac masiv ne
aşteaptă. Pileus, barbă neagră, scurtă, cămaşă cu mâneci scurte, din care ies
două braţe zdravene, cu încheieturile învelite în apărători din piele neagră. Pătură
pe umeri, prinsă cu o fibulă de alamă. Centură lată, din piele, corn, sica. Ţine
în mână o bâtă zdravănă, cu mânerul sculptat. Lângă stâlpul porţii, scutul şi
suliţa. Un câine legat de gard ne priveşte cu atenţie. Un panou mare, înalt şi
dublu ca lăţime este plin de informaţii, desene şi text. Dacul ne vorbeşte de
vremea de dinainte de Burebista, de poziţia dominantă asupra văii mijlocii a
Mureşului, despre legătura vizuală cu Măgura Uroiului, cu Vârful Lupţa, Vârful
lui Pătru, cu Pleşa, cu Piarta Craivii. O lecţie remarcabilă şi atractivă de
istorie, despre strămoşi.
Pe o măsuţă sunt brăţări din piele,
fibule, brăţări, coliere, pileusuri, straiţe, opinci, pliante, mici obiecte
artizanale care au legătură cu locul, zona, vremurile. O dăciţă într-o rochie
de culoarea jirului ne priveşte cu ochi vii şi ne îmbie să ne apropiem. Preţurile
sunt mici, banii se pun într-o oală de lut. Vor fi folosiţi pentru continuarea
reconstituirii cetăţii. Nu reconstrucţie propriu-zisă, ci machete, imitaţii
care să ţimă trează curiozitatea noastră, a vizitatirilor!
Dacul ne arată poarta cealaltă a
cetăţii, spre vest. Pe acolo plecăm. Cum trecem de ea, o altă prezentare “de
epocă”! Un morman de pământ, un car de lemn cu loitre arcuite, cu
nişte roţi mari cum nu am mai văzut, o movilă de buşteni, ca un rug, un vas mare
de lut, obiecte de ceramică, un panou imens cu schiţa cetăţii şi cu locul
acesta, în care ne afşăm acum, marcat distinctiv. Aici a fost descoperit cel
mai important mormânt din perioada dacică, un mormânt al unei căpetenii
importante, dacă nu al unui rege!
Ne întâmpină un alt dac, impozant
ca statură şi echipament! Coif strălucitor, zale din solzi metalici, o spadă
mare atârnată de o curea petrecută peste umăr, în diagonală, într-o teacă
metalică modelată în figuri simbolice. O centură lată din piele, bătută în
ţinte metalice, de care e prinsă teaca pentru pumnalul curb, nobiliar, un corn
masiv, o pungă din piele în care ţine bani şi alte marafeturi. Pe sub zale are
o cămaşă lungă până la genunchi. O barbă nerasă de două zile, ochi albaştri,
pumnul încleştat pe mânerul sabiei. De sub coif răsar stropi de sudoare care au
un traseu fix, până la vârful nasului. Pe o măsuţă sunt multe obiecte care
imită probabilele vase sau podoabele care vor fi fost puse în mormânt, alături
de cărţi groase, de istorie: tracii, seniorii războiului, armele dacilor. Sunt şi planşe, una despre
situarea mormintelor şi materialelor găsite, alta arătând cam cum ar fi arătat
căpetenia îngropată acolo. Se vede şi o carte de poezii, semn clar că dacul
acesta trăieşte în două lumi simultan, cea a istoriei şi cea a literaturii,
lumi care nu se exclud, ci se completează.
Ne vorbeşte cursiv şi pasionat, mai
mult de o oră, despre triburile dacilor, despre marele popor trac, despre
regatele lui Burebista şi Decebal, despre importanşa cetăţii Singidava în
repertoriul moştenirii dacice, despre cei care au descoperit “tezaurul de la Cugir!”
Aproape că nu vrem să se termine
această etapă, dar suntem îndrumaţi să coborâm pe o pantă destul de înclinată,
spre ultimul loc al traseului de vizitat: un templu dacic!
E doar o presupunere, e doar o
machetă, dar personajele şi ritualul ne fascinează! Un foc arde în mijlocul
unui cerc făcut din pietre. O alee în spirală, marcată tot cu pietre, duce la
un altar improvizat dintr-un butuc imens, altar pe care ard lămpi de ceramică,
pline cu ulei. Căni cu apă, boluri cu sare, grâu, ştergare, un vas cu vin,
toate formează recuzita de care se ocupă o preoteasă îmbrăcată în alb. Aceasta merge
periodic la foc, presărând ceva asupra lui, apoi se întoarce la altar, unde
rosteşte incantaţii cu voce scăzută, cu braţele desfăcute, cu capul pe spate,
cu ochii închişi. Are straie care atrag privirea. Ceva mai departe, femei şi
copii stau în iarbă, privind, ascultând. Unii bat uşor în tobe făcute din piei
neargăsite, întinse pe trunchiuri scobite în interior, alţii cântă uşor din
fluiere, câţiva bat uşor din palme, într-un ritm lent. Pare o scenă dinntr-un
film. La marginea pădurii e un car de lemn cu laturile acoperite de lepedeuri
şi de blănuri de animale. Aici, doar în ultima duminică a lunii, se aprinde Focul
lui Zamolxe, sau Focul Lupului Alb, înconjurat de iele îmbrăcate în straie
albe.
Pădurea de pini, pădurea dinspre
Romoşelu, Dumbrava ca o pictură naivă, cu plantaţii de vii şi cabane de lemn,
dealul de pe care am coborât, platoul pe care era, acum două mii de ani, satul
dacic, toate creează o atmosferă fascinantă, o atmosferă veridică a vremurilor
trecute!
Felicitări, Cugir! Cetatea merită
vizitată de câţi mai mulţi turişti!
Pe masura ce citeam imaginatia lucra tot mai febril, si doar ca nu am auzit sunetul cornului si nu am simtit mirosul focului asupra caruia preoteasa presara ceva.
RăspundețiȘtergereAproape ca nu-mi vine a crede ca au recreat imagini ale unei lumi pe care o stiu doar din cartile de istorie, in special.
Multumesc pentru lectura! Nu ma ajuta cuvintele sa imi exprim placerea. :)
Numai de bine!
Servus, Diana! Zeii nu mor, nu? Prin extensie, nici zeiţele! Aşa se explică prezenţa ta pe aici, deşi pare o pădure prin care nu mai calcă picior de om...
ȘtergereMulţumesc pentru lectură, mulţumesc pentru semnele de trecere! Onorat, mă înclin!