vineri, 15 iunie 2012

Întoarcerea


15 iunie, ziua în care s-a întors în păduri...

O imagine asupra eternitătii

Lui Eminescu tînăr

Tăcerea se izbeşte de trunchiuri, se-ncrucişe,
se face depărtare, se face nisip.
Mi-am întors către soare unicul chip,
umerii mei smulg din goană frunzişe.
Cîmpul tăindu-l pe două potcoave
calul meu saltă din lut, fumegînd.
Ave, mă-ntorc către tine, eu. Ave !
Soarele a izbucnit peste lume strigînd.

Tobe de piatră bat, soarele creşte,
tăria cu acvile din faţa lui
se prăbuşeşte în trepte de aer, sticleşte.
Tăcerea se face vînt albăstrui,
pintenul umbrei mi-l creşte
în coastele cîmpului.

Soarele rupe orizontul în două.
Tăria îşi năruie sfîrşitele-i carcere.
Suliţe-albastre, fără întoarcere,
privirile mi le-azvîrl, pe-amîndouă,
să-l întîmpine fericite şi grave.
Calul meu saltă pe două potcoave.
Ave, maree-a luminilor, ave !

Soarele saltă din lucruri, strigînd
clatină muchiile surde şi grave.
Sufletul meu îl întîmpină, ave !
Calul meu saltă pe două potcoave.
Coama mea blondă arde în vînt.

Nichita Stanescu

Şi   moştenirea

UN SFÎNT

Un pom, dacă îi tai un braţ,
Îşi creşte un altul dintr-un mugure nou,
Şi dacă îi tai o rădăcină,
O altă rădăcină se va întinde în locul ei,
Şi dacă îi înnozi ramurile,
Ele vor continua să înflorească înnodate,
Şi, dacă îi iei fructele,
El va face altele pe care ţi le va oferi...
Un pom este un sfînt,

Care nu poate fi umilit,
Pentru că umilinţa se cuprinde
În noţiunea de sfinţenie.
Şi un luptător
Care nu poate fi înfrînt.
Pentru că înfrîngerea se cuprinde
În noţiunea de luptă,
Aşa cum sămînţa se cuprinde în pom
Şi pomul în veşnicie.

Ana Blandiana 



24 de comentarii:

  1. Cred ca e un omagiu frumos. Binemeritat.
    Si-o mai fi adus aminte cineva azi?
    Eu, sincer, daca nu-ti gaseam postarea... nu :)
    Sa-mi fie rusine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe blogul de mai jos se prezintă o poză unică cu Eminescu.
      http://marapopa.blogspot.ro/2012/06/eminescu.html

      Şi de la mine citire :


      El şi floarea lui albastră

      De Emil LOTEANU

      (redarea textului s-a făcut de mine după o înregistrare audio de la TV Chişinău din spectacolul transmis în direct "Închinare la Luceafăr" din 15 ian.1989, poemul fiind recitat de însuşi autorul lui)



      Floare-albastră, floare-albastră,
      Mai iubeşte-mă o dată...
      Floare-albastră, floare-albastră,
      În ţărână preschimbată,
      Încolţeşte înc-o dată
      Undeva, în glia noastră,
      Muguri de stea şi fată,
      Floare-albastră, floare-albastră.

      Mai adună-te în humă,
      Mai adună-te în mumă,
      Mai adună-te în soare,
      În iubiri şi constelaţii,
      Şi răsari, floare albastră,
      Înger cald cu pas de spumă,
      Şi revarsă-ţi părul moale
      Peste pragul de fereastră!...

      Maică Lume, Maică Lume,
      Lasă-te îngreunată,
      Şi, din patimă lumească,
      Naşte-l Maică, înc-o dată!
      Lasă-te lehuză, Maică,
      Şi adu-l din nou pe lume,
      Dă-i aceeaşi frunte-naltă,
      Dă-i acelaşi timp şi nume!

      Că n-a fost decât în treacăt,
      Că n-a fost nici jumătate!
      Dă-i suflare, Maică dragă,
      Lapte şi noroc în toate!
      Scaldă-l, Maică, numa-n rouă,
      Preacuraţi să-i fie anii,
      Numai crucea dă-ne-o nouă,
      Crucea vieţii şi...duşmanii!

      Noi în locul lui s-o ducem,
      Noi şi cei ce or să vină.
      El a fost bătut în cruce,
      Noi suntem bătuţi de vină.
      Ne sminteşte remuşcarea,
      Ne-ngenunche şi ne arde :
      L-am iubit cu toţi mai tare
      După moarte...după moarte...

      Din lumeasca neputinţă,
      Astăzi i-am durat statuie,
      Astăzi când îl vrem fiinţă,
      Astăzi când îl vrem, şi...nu e.
      Maica Lumii preacurată,
      Stăm cu fruntea în ţărână,
      Naşte-l, Maică, înc-o dată,
      Maică Lume, fă-l să vină!...

      Pulberea-eminesciană
      Răzleţită-n spaţii zboară...
      Fă-te, Maică Lume, mamă,
      Naşte-ni-l a doua oară!
      E a lui eternitatea,
      Dă-ni-l viu în lumea noastră!
      Bate-n poarta lumii, bate :
      El şi floarea lui albastră.

      Ștergere
    2. El şi floarea lui albastră


      De Emil LOTEANU

      (redarea textului s-a făcut după o înregistrare audio de la TV Chişinău din spectacolul transmis în direct "Închinare la Luceafăr" din 15 ian.1989, poemul fiind recitat de însuşi autorul lui)



      Floare-albastră, floare-albastră,
      Mai iubeşte-mă o dată...
      Floare-albastră, floare-albastră,
      În ţărână preschimbată,
      Încolţeşte înc-o dată
      Undeva, în glia noastră,
      Muguri de stea şi fată,
      Floare-albastră, floare-albastră.

      Mai adună-te în humă,
      Mai adună-te în mumă,
      Mai adună-te în soare,
      În iubiri şi constelaţii,
      Şi răsari, floare albastră,
      Înger cald cu pas de spumă,
      Şi revarsă-ţi părul moale
      Peste pragul de fereastră!...

      Maică Lume, Maică Lume,
      Lasă-te îngreunată,
      Şi, din patimă lumească,
      Naşte-l Maică, înc-o dată!
      Lasă-te lehuză, Maică,
      Şi adu-l din nou pe lume,
      Dă-i aceeaşi frunte-naltă,
      Dă-i acelaşi timp şi nume!

      Că n-a fost decât în treacăt,
      Că n-a fost nici jumătate!
      Dă-i suflare, Maică dragă,
      Lapte şi noroc în toate!
      Scaldă-l, Maică, numa-n rouă,
      Preacuraţi să-i fie anii,
      Numai crucea dă-ne-o nouă,
      Crucea vieţii şi...duşmanii!

      Noi în locul lui s-o ducem,
      Noi şi cei ce or să vină.
      El a fost bătut în cruce,
      Noi suntem bătuţi de vină.
      Ne sminteşte remuşcarea,
      Ne-ngenunche şi ne arde :
      L-am iubit cu toţi mai tare
      După moarte...după moarte...

      Din lumeasca neputinţă,
      Astăzi i-am durat statuie,
      Astăzi când îl vrem fiinţă,
      Astăzi când îl vrem, şi...nu e.
      Maica Lumii preacurată,
      Stăm cu fruntea în ţărână,
      Naşte-l, Maică, înc-o dată,
      Maică Lume, fă-l să vină!...

      Pulberea-eminesciană
      Răzleţită-n spaţii zboară...
      Fă-te, Maică Lume, mamă,
      Naşte-ni-l a doua oară!
      E a lui eternitatea,
      Dă-ni-l viu în lumea noastră!
      Bate-n poarta lumii, bate :
      El şi floarea lui albastră.

      Ștergere
    3. "L-am iubit cu toţi mai tare
      După moarte...după moarte..."

      Ștergere
    4. In timpul vietii sunt bucuriile

      Ștergere
  2. :)
    sanatosi sa fim.
    multumesc pentru vizita!

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte frumos. Un weekend cat mai placut iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
  4. ".........................
    Mi-l fură, Doamne, adineauri
    Pe înaltul domn cu tot cu lauri.
    Mă uscam de dor, în piept cu plânsul,
    Nu ştiam că dor mi-era de dânsul,
    Nu ştiam că doina mi-o furară
    Cu străvechea şi frumoasa Ţară- Eminescu.

    Acum am şi eu pe lume parte:
    Pot îmbrăţişa măiastra-ţi carte,
    Ştiu că frate-mi eşti şi-mi eşti părinte,
    Acum nimeni nu mă poate minte.
    Bine ai venit în casa noastră,
    Neamule, tu, floare mea albastră-Eminescu...." EMINESCU - G.VIERU
    TOATE CELE BUNE !

    RăspundețiȘtergere
  5. Superb omagiu si emotionant totodata.
    Ador balada lui, Ciprian Porumbescu, din punctul meu de vedere este cea mai frumoasa melodie din cate exista in lumea aceasta. Iti multumesc mult.
    Iti doresc o noapte linistita, Vasile Dumitru, cu mult drag! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. You has a great blog. I'm very interesting to stopping here and leaves you a comment. Good work.

    Lets keep writing and blogging

    Nb: Dont forget to leave your comment back for us.

    RăspundețiȘtergere
  7. Weekend de poveste! ...si cat mai multe si frumoase postari!

    RăspundețiȘtergere
  8. dragul meu Nichita...
    frumos omagiul adus lui Eminescu...potrivite imaginile si muzica aleasa de tine...

    RăspundețiȘtergere
  9. mi-a placut tare mult fondul muzical. de poezii ce sa mai zic...bine alese :)
    weekend fain sa ai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. jumatate a fost!
      amu vad cealalta jumatate!

      tu ai mereu parte de zambete, ca asa e la un "punct foto", toata lumea e cu gura spre urechi!

      Ștergere
  10. Eu îl iubesc atât de tare încât nu pot zice nimic despre dânsul.
    :(

    RăspundețiȘtergere